fredag 12 november 2010

International Prize of Arabic Fiction 2010/2011

I går var den novemberdag då IPAFs långa lista tillkännagavs. 7 av 16 författare är kvinnor och böckernas teman rör sig kring religiös extremism, politiska och sociala konflikter och kvinnors kamp för jämlikhet. Några av författarna är redan stora namn i den litterära världen och bland dem finns Miral al-Tahawi (Egypten) vars roman "The blue aubergine" jag verkligen kan rekommendera. Hon är uppvuxen i en traditionell beduin-familj och hennes romaner utspelar sig också i sådana miljöer. Förutom al-Tahawi finns åtminstone två av författarna att läsa på engelska. Khairy Shalabi: "The Lodging House" och Khaled al-Berry "Life is more beautiful than paradise" . Resterande namn är jag lite osäker på, de flesta känner jag till genom arabiska titlar jag köpt in till biblioteket, men ett par var också helt nya för mig. De länder som är representerade i år är Syrien, Egypten, Saudiarabien, Libanon, Algeriet, Marocko, Libyen och Sudan. Vem som i slutändan blir vinnaren är  helt omöjligt att gissa men önska kan man ju alltid och då blir min önskan Miral al-Tahawi, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar