lördag 8 januari 2011

Being Abbas Al Abd, (och lite till).

Under den senaste tiden har jag haft svårt att hitta någon läsning som verkligen griper tag i mig, något att sjunka in i, något som sätter spår. I stället har jag "småläst" några sidor här några sidor där, börjat på en bok som jag sedan inte har lust att fullfölja, lagt en del böcker åt sidan som jag vet kommer att gripa tag i mig så småningom, bara inte just nu när jag är så trött.

En av titlarna jag gett mig in på är "Being Abbas El Abd", av Ahmed Alaidy. Boken blev mycket omskriven när den kom ut på arabiska 2003, det var någonting helt nytt och dessutom till stor del skriven på egyptisk dialekt (vilket förstås inte riktigt kommer fram i den engelska översättningen).
Första kapitlet och därefter "huvudspåret": Ett telefonnummer skrivet med rött läppstift på insidan av dörrarna på galleriornas damtoaletter i Kairo, och sedan "CALL ME". Tre personer är centrala, berättaren,en något störd ung man, kanske 20 år, videouthyrare, hans farbror, en känd psykiatriker och sedan vännen Abbas El Abd, som är om möjligt ännu mer störd. I periferin finns två unga kvinnor med samma namn, Hind, som Abbas arrangerar "blindträffar" med, båda på samma gång och sätter berättaren i fullständigt ohållbara situationer.

Nu, när jag sitter och skriver om det här så inser jag faktiskt att "Being Abbas El Abd" ändå är rätt bra, trots att jag inte fastnade för den alls när jag läste. Plötsligt blir jag sugen på att läsa den en gång till för den var rätt galen och kanske är det helt enkelt så att man måste vara i rätt sinnesstämning för att uppskatta galenskapen! Testa själv om du är i rätt sinnesstämning! Läs de första 16 sidorna på Google books.

Förutom böcker skrivna av arabiska författare tycker jag också det är intressant med böcker där miljöerna utspelas i arabvärlden. Läste faktiskt Agatha Christie "They came to Baghdad" med ganska stor behållning och bland hennes titlar finns ju en hel del att hämta! Tänker i första hand på Döden på Nilen, Mordet på Orientexpressen och Mord i Mesopotamien, men det finns kanske fler. Något att ta till när man ligger snuvig på soffan och behöver något enkelt. Detsamma gäller faktiskt en deckarserie av Matt Rees (korrespondent i Mellanöstern för bl a Times magazine). Den första titeln finns på svenska, "Morden i Betlehem", och de följande tre kommer jag nog att ta till när rätt tillfälle infinner sig. Läs om Matt Rees och hans böcker HÄR.

Nytt år och nya översättningar från arabiska att se fram emot. Bl a "The tobacco keeper" av Ali Bader, "Love in the rain" av Najib Mahfuz, "Azazel" av Yusuf Ziedan och säkert många fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar