tisdag 2 november 2010

Några länktips


Hanan al-Shaykh

I väntan på att få mina senast beställda böcker läser jag artiklar om arabisk litteratur på nätet. Det senaste numret av Belletrista har en fin artikel om Hanan al-Shaykh. Titeln The story of Zahra läser jag om med jämna mellanrum för det är få böcker som lämnat ett sådant bestående intryck på mig som just den.


Suad Amiry

Belletrista, med underrubriken Celebrating women writers from around the world,  är annars en utmärkt källa för boktips om man intresserar sig för kvinnliga författare från hela världen. I september sjösatte de även sin nya blogg If written by a woman och den senaste posten handlar om Suad Amiry och hennes bok Nothing to lose but your life som jag skrev om för några veckor sedan.


En annan ny blogg att rekommendera är Graphic novels and the Middle East som är precis vad det låter som. Inom bloggens ramar finns en "on-line book group" som i oktober började med att läsa Zahra's paradise, en grafisk novell som i dag finns på tolv språk ( bl a svenska). Zahras paradise är ett samarbete mellan en iransk författare, en arabisk tecknare och en judisk förläggare. Läs om det här, men framförallt, läs serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar